Wednesday, July 23, 2008

BERAKHIR SATU PENANTIAN.....................

Berakhirnya satu penantian..sememangnya penantian tu satu penyeksaan...nape pulak ekk...??Almaklum laa minggu lepas dah admit kat spital tapi bb still x mau keluar...kene balik umah juga pada isnin 14hb Julai 08...dah balik umah pun takde tanda2 nak bersalin walaupun hampir sebotol salindah aku telan...hari khamis 17/7/08 g dungun beli salindah b6 lagi sebotol utk stanby...pastu beli kek besday utk along ..ermm..harap2 bb keluar hari ni..namun hampa ..xde pun...ish..nampak sgt dia x mau share besday dgn abang long ..x pe laa umi tunggu lagi...malam tu rasa sakit2..g pula ke klinik zahriah...bila dr zahriah check..bukaan rahim cuma 2 cm aje..bukan 3 cm mcm yg dr suraya ckp..tapi kali ni jalan dah lembut sket..Alahai baby bila laa nak keluar ni...klu boleh keluar laa time cuti ni..tganu cuti sampai hari ahad 20hb Julai sbb birthday SULTAN MIZAN...

Hari jumaat malam g dungun lagi..kali ni nak beli tiket utk Aja balik ke Kluang hari ahad ni...sampai kat umah bg aja tiket bas tu ..tetiba dia kata salah tarikh...patutnye 20hb malam tapi kat tiket tulis 19hb..laa kisahnye hubby aku salah faham....aku kata tiket hari AHAD malam bukan Sabtu mlm ahad..nak tak nak kene juga g dungun pagi sabtu tu sbb nak tukar tiket...tapi nasib aja mmg x baik sbb tiket x boleh tukar..kene balik juga malam tu...pkl 11 mlm kami g hantar aja kat bus stop paka..tungu punya tunggu sampai pukul 1.45 pagi bas yg dinanti x kunjung tiba..hubby aku ajak balik .."esok pagi kita g kuantan aje laa"..kata dia..

Pagi AHAD 20/7/08.kami semua ke Kuantan...sampai sana ..aja g beli tiket ke JB.. nasib baik ada ...pkl 12 tghari dia naik bas express ke JB..pastu aku ajak hubby g makan nasi ayam kat dpn GSC megamall tapi sbb table penuh..dia ajak makan kat AYAMAS aje..kemudian g giant pulak..pkl 5.30 ptg balik paka..sebenarnya masa ni aku dah rasa x selesa aje..penat berjalan agaknye..

Isnin 21/7/08...pkl 4.00 pagi aku terjaga..rasa nak buang air kecil..pastu aku terasa basah aje kat kain..ish..terkencing ke aku ni...tapi bila ku hidu xde bau pulak...aku rasa tu tanda2 nak bersalin dh tiba ...x sambung tido sebaliknye ke dapur rendam mee hoon,basuh baju dan baca berita jap...pkl 5.30 pg mak aku bgn..aku bgtau mak yg ada tanda..mak kata setiap anak x sama tanda kelahiran mereka sbb dulu along dgn dina ..air ketuban keluar byk..zati mmg laa xde tanda sb aku request nak bersalin awal 4 hari .terus bgtau hubby yg aku dah keluar tanda2 nak bersalin..hari ni anak2 aku x sekolah lg laa ..

Pkl 7.40 pg kami bertolak ke kuantan..stop kejap kat petronas cherating sbb hubby sakit perut..aku ygnak bersalin dia pulak yg sakit perut ..hehehe..aku tau dia berdebar2 tu sebenarnya...dlm kereta aku x berhenti makan salindah b6 sampai hubby aku tegur nape mkn byk sgt..aku kata pil ni kene makan 15 minit sekali..pkl 9.30 pg selamat tiba kat KSH..terus ke klinik DR SURAYA..

Ppkl 10 pg dpt bilik..berehat jap sementara tunggu DR SURAYA masuk utk checkup,..bila dia dah check-up..dia kata stil 2 cm tp jln mmg dah soft ..oleh kerana aku dah keluar air sket pagi tadi so dr suraya kata pkl 12 tgh nnt proses induce akan dimulakan...sementara tunggu pkl 12..aku srh hubby beli nasi dulu..kami makan tghari awal hari ni..pkl 12..nurse dtg dan proses induce pun bermula laa...mula2 sakit sket aje...aku masih boleh bertahan...

Pkl 3 ptg..lps dr suraya check ..aku minta epidural sbb x tahan sakit laa...setengah jam kemudian aku masuk labour room utk buat proses epidural dan seterusnye melahirkan tapi...dr nordin pakar bius pulak bz ada kes kene attend..aku pulak..??tangan kanan aku x boleh guna utk cucuk drip..dah bengkak...urat halus sangat..nurse pun teragak-agak nak cucuk...last2 dr suraya sendiri yg cucuk urat kat tgn kiri...cekap betul dr ni..sekejap aje dia buat...

pkl 5.30 ptg baru dr nordin dpt buat epidural kat aku..perut aku dah lapar balik ni..aku minta hubby amikkan roti dan air milo kat bilik..sambil makan mata aku dah mengantuk...aku terlelap sekejap ..pkl 6.15 terjaga..aku berborak dgn nurse shidah...laa..org muo rupanyer dia..kat tg gading pulak tu...x sangka jumpa org kg di KSH ni...dlm pada tu aku x lupa makan salindah..aku srh hubby hulur bila nurse xde...sempat juga aku inform kat nusre shidah yg kelahiran anak2 dulu kene vakum..aku bgtau dia yg aku ni terlupa nak bgtau dr suraya pasal tu...pkl 6.45 aku tertido lagi sampai dekat pukul 8.00 mlm baru terjaga..

PKL 8.20..aku minta salindah b6 pd hubby masa nurse shidah keluar jap..pastu dia masuk ..check perut aku..dia kata sekurang-kurangnya pukul 11 nnt baru aku bersalin..mak oii...lama lagi tu..tapi aku rasa senak semacam kat ulu ati ni...pkl 8.30 mlm ketika nurse shida nak periksa bukaan rahim...dia terkejut tgk kepala bb dah ada kat bawah terus dia call dr suraya...maknanya 3cm ke 10 cm tu x lama laa kira2 2jam aje...(nasib baik kali ni aku stanby salindah b6)...pkl 8.45 mlm dr suraya dtg..dia kata kali ni x mau vakum..biar bb keluar secara normal..nurse shidah dah kurangkan ubat epidural tu so aku akan rasa bila nak meneran bb nnt..pkl 9.00 mlm aku start push..3 kali push akhirnya pukul 9.15 mlm baby aku pun keluar secara normal tanpa guntingan so jahitan hanya di lapisan luar sahaja..masa ni ramai betul nurse2 yg ada di labour room sbb dah masa tukar shift..berat bb masa keuar 3.27 kg..panjang 48cm..

Lega bila penantian tu berakhir...Syukur ALHAMDULILLAH..akhirnya baby boy yg diharapkan lahir juga walaupun lewat 10 hari dari tarikh yg aku harapkan..aku harap dia boleh keluar pada 11/7 tempohari tapi dia x cukup matang lagi..x pe laa..lepas ni kami celebrate anniversary perkahwinan,besday along dan baby sekali harung aje...btw..along dah ltk nama AIMAN HAIQAL sejak baby dlm kandungan lagi..confirm nama ni laa

1 comment:

blackpurple @ jowopinter said...

Syukur, alhamdulillah.

Tahniah!