Thursday, February 12, 2009

tips mendidik anak pintar

salam semua...pagi td sambil mengemas2 aku 'ter'tengok MHI...tp sayangnyer aku terlupa pulak nak catat blog penceramah tu...ada yg kene hantar email kat penerbit MHI kat tb3 ni...hehehe..kisahnye yg menarik perhatian aku ialah tips2 utk memotivasikan anak2 dan diri kita sendiri...mmg sgt menarik hingga aku beria-ia menggoole nama DR NASUHA tapi jumpa lgi....bukan ape semakin anak membesar semakin banyak pulak cabaran-cabarannya..aduhai! mampukah aku mendidik anak2 aku ni jd INSAN???..

smlm aku berbalas sms dgn kwn baik aku sejak kecik....dia kata skrg dia dh kene sakit darah tinggi..erkkk....takut pulak aku dgr.Umur kami sebaya malah besday aku dgn dia pun selang seminggu aje..tp dia kawen dulu dr aku..hahahaha..kata dia lg..semakin anak2 besar ,penyakit nervous dia semakin menjadi2..huhhuhu...aku rasa kwn aku ni stress kot..aku pun selalu stress dgn kerenah anak2 apatah lg dia yg dh ada anak dara sunti/teruna..

ni antara tips utk anak menjadi pintar...
**Artikel dipetik dari laman blog Pegawai Khas Maklumat PPD Kulai

Ramai ibu bapa selalu lupa untuk menasihati anak-anak ketika anak sedang tidur.

Ini ada satu petua dari ibu saya

1.setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.

2.membaca surah al fatehah 1 kali, alam nasyrah 1 kali

3.bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.

4.apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.

5.ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.

Cubalah petua itu dan insya allah kesannya akan anda dapat lihat sendiri.

Selamat mencuba......


ini pulak dari kwn cyber aku en.muor76
ni nasihat orang kepade aku...

untuk membine otak.. buat latihan metamatik bebanyak..
bile buat latihan metamatik ia akan membuatkan otak kite berpikir ngan cepat/rasional/mempunyai logik yang tinggi.. dan insyaallah akan membantu dalam mempelajari perkare-perkare yang lain...

sekirenya seorang pompuan itu mengandung.. selalu ler buat latihan matematik untuk membantu otak bayi berkembang...

kalo bebudak/anak... bior ler ia membesar dengan care bebudak... kite guide ler dengan sepatutnye... kalo budak/anak tersebut tak membesor sebagai budak-budak...(maksud aku semua dah terror ikot perangai/berpikiran cam org dewase-ramai mak bapak nak cam nih) mungkin akan ade sedikit kenangan sahaje yg akan kite ingati bile budak tu dah besor
..


p/s..gambo2 xde lg sebab laptop aku tgh mc..pc ni pulak space dah limited gara2 si bujang aku yg asyik donlod game x sudah2...

* klu aku jumpa blog dr nasuha tu aku update kat sini ekk..*

2 comments:

Unknown said...

Tukerin link yuk.. blog saya :
http://kumpulantipsanakpintar.blogspot.com/

Unknown said...

Tukerin link yuk.. blog saya :
http://kumpulantipsanakpintar.blogspot.com/